A láncfűrész használatáról

A láncfűrész használatáról

A fűtési idény kezdetén sok háztartásban előkerül a láncfűrész. Fával fűteni ugyanis manapság nem úri passzió, hanem jórészt gazdasági kérdés.

Egy cserépkályha, kandalló vagy öntöttvas kályha hatékonyan egészíti ki a legmodernebb fűtőrendszereket is, de "etetésükhöz" bizony kézbe kell venni a favágó eszközöket.

A háztartásokban elektromos és benzinmotoros láncfűrészeket egyaránt használunk. Talán az első a praktikusabb, mert nincs szükség a meghajtómotor semmiféle karbantartására; a konnektorba kapcsolás után azonnal üzemkész. Éppen az elektromos meghajtás miatt viszont ilyen készülékek kizárólag "barkács" kategóriában léteznek. Tökéletesen alkalmasak egy háztartás, kiskert munkáinak elvégzésére, de ipari használatra nem.

Ugyanez vonatkozik a barkács kategóriájú motoros láncfűrészekre is, tehát egyértelműen válasszuk külön ezeket a gépeket a lényegesen drágább ipari gépektől.
Az AL-KO jelenleg kétféle elektromos és háromféle - a szigorú EPA 1, illetve EPA2 környezetvédelmi normákat teljesítő - benzinmotoros láncfűrészt kínál a barkács kategóriában.

Az 1800 W-os elektromosok teljesítménye összemérhető a benzinmotorosokéval, a különbség a mobilitásban van. Az elektromosok pengehosszúsága 35 illetve 40 cm. A kisebb gép láncfeszítése szerszámokkal történhet, a nagyobbik viszont gyorsfeszítőt kapott.

Aki bajlódott már az első megoldással, az tudja, hogy nehézkes és ügyetlen folyamat; Levesszük a munkakesztyűt, kitisztítjuk a rögzítőcsavarok környékét, hogy egyáltalán odaférjünk, meglazítjuk a csavarokat, a feszítőcsavaron állítunk, majd a rögzítőcsavarokat visszahúzzuk. Utána megyünk kimosakodni, hogy visszavehessük a kesztyűt. A gyors láncfeszítőnél ez lényegesen egyszerűbb: Kézzel meglazítjuk a piros rögzítőgyűrűt, a másik kerékkel megfeszítjük a láncot, majd visszahúzzuk a rögzítőgyűrűt.

A kereskedelemben kapható benzinmotoros fűrészek döntő többsége kétütemű motorral hajtott. Korszerű porlasztójuk lehetővé teszi, hogy bármilyen helyzetben működjenek.

Ezek korszerű, de kényes erőforrások; fontos, hogy az előírt benzin-olaj keverési arányt pontosan betartsuk, és csak jó minőségű kenőolajat használjunk. Ugyanígy folyamatosan ellenőrizzük a lánc megfelelő kenését is (ez benzines és elektromos láncfűrészre egyaránt igaz).

A láncolaj tartályának feltöltésére a benzinkutaknál kapható speciális "lánckenő olajat" használjuk, és rendszeresen ellenőrizzük, nem tömődött-e el az adagoló nyílás. Pörgessük meg a gépet egy újságpapír előtt, és figyeljük meg; fröcsköli-e az olajat.

Egy láncfűrész gép legdrágább része maga a lánc. Nagyon vigyázzunk rá, mert javítása vagy cseréje feleannyiba kerül, mint egy új fűrész, ráadásul nem is történik garanciában. Ügyeljünk rá, hogy helyes irányban tegyük fel, és a vágószemek élesek legyenek. Érdemes kézi vagy akár gépi élezőt vásárolni hozzá, mert hosszabb távon megtérül az ára.

Jellegzetes használati hiba, amikor a vágott felületek beszorítják a láncot; ez a motort, de még inkább a láncot hamar tönkreteszi. Minden vágás előtt gondoljuk át, hogy a fa merre fog billenni a vágás közben, nem csípi-e be a láncot.

Forrás: www.ezermester.hu

Hozzászólások A láncfűrész használatáról cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!