A láncfűrész használatáról
A fűtési idény kezdetén sok háztartásban előkerül a láncfűrész. Fával fűteni ugyanis manapság nem úri passzió, hanem jórészt gazdasági kérdés.
A háztartásokban elektromos és benzinmotoros láncfűrészeket egyaránt használunk. Talán az első a praktikusabb, mert nincs szükség a meghajtómotor semmiféle karbantartására; a konnektorba kapcsolás után azonnal üzemkész. Éppen az elektromos meghajtás miatt viszont ilyen készülékek kizárólag "barkács" kategóriában léteznek. Tökéletesen alkalmasak egy háztartás, kiskert munkáinak elvégzésére, de ipari használatra nem.
Ugyanez vonatkozik a barkács kategóriájú motoros láncfűrészekre is, tehát egyértelműen
válasszuk külön ezeket a gépeket a lényegesen drágább ipari gépektől.
Az AL-KO jelenleg kétféle elektromos és háromféle - a szigorú EPA 1, illetve EPA2
környezetvédelmi normákat teljesítő - benzinmotoros láncfűrészt kínál a barkács
kategóriában.
Az 1800 W-os elektromosok teljesítménye összemérhető a benzinmotorosokéval, a különbség a mobilitásban van. Az elektromosok pengehosszúsága 35 illetve 40 cm. A kisebb gép láncfeszítése szerszámokkal történhet, a nagyobbik viszont gyorsfeszítőt kapott.
Aki bajlódott már az első megoldással, az tudja, hogy nehézkes és ügyetlen folyamat; Levesszük a munkakesztyűt, kitisztítjuk a rögzítőcsavarok környékét, hogy egyáltalán odaférjünk, meglazítjuk a csavarokat, a feszítőcsavaron állítunk, majd a rögzítőcsavarokat visszahúzzuk. Utána megyünk kimosakodni, hogy visszavehessük a kesztyűt. A gyors láncfeszítőnél ez lényegesen egyszerűbb: Kézzel meglazítjuk a piros rögzítőgyűrűt, a másik kerékkel megfeszítjük a láncot, majd visszahúzzuk a rögzítőgyűrűt.
A kereskedelemben kapható benzinmotoros fűrészek döntő többsége kétütemű motorral hajtott. Korszerű porlasztójuk lehetővé teszi, hogy bármilyen helyzetben működjenek.
Ezek korszerű, de kényes erőforrások; fontos, hogy az előírt benzin-olaj keverési arányt pontosan betartsuk, és csak jó minőségű kenőolajat használjunk. Ugyanígy folyamatosan ellenőrizzük a lánc megfelelő kenését is (ez benzines és elektromos láncfűrészre egyaránt igaz).
A láncolaj tartályának feltöltésére a benzinkutaknál kapható speciális "lánckenő olajat" használjuk, és rendszeresen ellenőrizzük, nem tömődött-e el az adagoló nyílás. Pörgessük meg a gépet egy újságpapír előtt, és figyeljük meg; fröcsköli-e az olajat.
Egy láncfűrész gép legdrágább része maga a lánc. Nagyon vigyázzunk rá, mert javítása vagy cseréje feleannyiba kerül, mint egy új fűrész, ráadásul nem is történik garanciában. Ügyeljünk rá, hogy helyes irányban tegyük fel, és a vágószemek élesek legyenek. Érdemes kézi vagy akár gépi élezőt vásárolni hozzá, mert hosszabb távon megtérül az ára.
Jellegzetes használati hiba, amikor a vágott felületek beszorítják a láncot; ez a motort, de még inkább a láncot hamar tönkreteszi. Minden vágás előtt gondoljuk át, hogy a fa merre fog billenni a vágás közben, nem csípi-e be a láncot.
Forrás: www.ezermester.hu
Hozzászólások A láncfűrész használatáról cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.